Monicas vardag!

Alla inlägg den 9 april 2010

Av Monica - 9 april 2010 18:36

Måste bara få skriva några ord om min underbara stekpanna!

Denna stekpanna är den bästa jag någonsin har haft. Den håller formen och fördelar värmen jämt och det man steker blir otroligt jämnt och fint stekt. 

 Jag har förbrukat oräkneliga stekpannor genom åren då de inte brukar hålla länge, både billiga och dyra...


Denna stekpanna har jag köpt på IKEA, och den heter IKEA 365+ och jag kan verkligen rekommendera den.

 De hade test på Plus just på stekpannor för ett tag sen och där vann ICAs panna testet. Den är säkert också bra men har ju inte provat den själv. IKEAs kom bara på 6:e plats i testet, men jag är jättenöjd iaf och har haft den över ett år...

Här kan du läsa om testet!

Av Monica - 9 april 2010 11:33

Har bakat en sockerkaka med hackad blockchoklad i som överraskning till gubben och hans son... Gubben jobbar full dag idag, och jag ska ta och passa på att plugga lite nu...

Till middag ska jag göra en god kycklinggryta med pommes som jag ska ha klart när han kommer hem... Kul att få överraska med middagen klar när han kommer hem från jobbet :)

  

Av Monica - 9 april 2010 11:11

Dottern ville så gärna göra broccolibiffar till middag häromdagen. Hon åt detta på IKEA när vi var där på sportlovet och tyckte det var jättegott.


Vi improviserade lite och så här gjorde vi...



1 dl havregryn och 1 dl mjöl fick svälla

kryddade med peppar, salt, persiallade, gräslök

Vi kokade 8 potatisar som vi lät svalna och skalade och mosade med gaffel

ca 300 g broccoli som jag lät sjuda lite mjuka och körde sen i mixern

1,5 dl glutenfri mjölmix eller 1,5 dl vetemjöl

1 litet paket hackad fetaost

2 ägg


Vi blandade ihop allt och klickade ut med skedar i stekpannan med smör.

Stekte ett par minuter på varje sida och sen klart...

Mycket gott var det. Om man vill kan man ju servera med stekt bacon eller korv.

    






Av Monica - 9 april 2010 11:07

Nu har jag fört över bilderna från mobilen till datorn.

Här kommer lite bilder från vår skoterutflykt långfredagen.

Blev väl 7-8 mil trevlig körning...



    

Hämtade barnen och vovven så tog vi bilen sen och grillade korv i grillkåtan vi har vid träsket i byn... 


  

Av Monica - 9 april 2010 10:58

Ja, nu har den dimpat ner, den gula skattsedeln som man öppnar med ett pirr i magen...Hur har det gått denna gång....

Var väldigt nervös måste jag säga, trodde nog jag skulle åka på restskatt för första gången på flera år, iom jag har bett min arbetsgivare dra extra skatt tidigare år, men nu har jag ju mest stämplat...


Nåja, det gick på plus även detta år, ett par tusen tillbaka   

Däremot kom vi på  nåt som jag absolut ingen tanke har haft på i förra deklarationen... Jag drog inte av för mina resor till svetsutbildningen jag gick under nästan halva senare året -08. Har där gått miste om 8000 kr efter grundbeloppet är avdraget, då jag pendlade 12 mil om dagen.


Har läst på skatteverkets sida och man kan begära omprövning 5 år tillbaka om man har gjort något fel. Så nu ska det skrivas....Man kan fylla i blanketten direkt på deras sida och skriva ut den och skicka.


På denna deklaration får jag också göra avdrag på resor då jag även gick skola några månader -09 samt jobbade på sjukhemmet. Så det kanske blir några kronor mer tillbaka. :)


Kan behövas då jag fick papper häromdagen och skulle få betala tillbaka studiebidrag på 7000 kr för -08. Hade tydligen tjänat över fribeloppet....


Håller tummarna att det gick bra för er, och att ni får tillbaka någon krona!


Kram*

                      

Presentation


Det här är jag som skriver här, Monica var namnet! Välkommen hit!

Tiden

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Bloggar

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards