Monicas vardag!

Alla inlägg den 1 februari 2011

Av Monica - 1 februari 2011 22:29

Här kommer receptet på den underbart goda kycklinggrytan som jag gjorde i lördags. Kan verkligen rekommenderas!

Blev rätt mycket så det räcker då till 6 personer. Men det är lika gott att värma upp dagen efter!

  


* 1 kg kycklingfileér som skärs i tärningar eller strimlor.


Gör en marinad av:

* 1 dl olja

* 6 pressade vitlöksklyftor

* 1 dl sweet chili sås

* 3 tsk ingefärapulver eller hellre riven färsk ingefära

* salt & svartpeppar


Marinera kycklingbitarna i marinaden i en plastpåsen minst 1 timme.


* 1 röd paprika i små bitar

* 1 skivad purjolök

* ca 8 färska skivade champinjoner eller 1 burk

* 1 pkt bacon klippt i bitar


Bryn allt i omgångar och låt puttra i en gryta tillsammans med 5 dl grädde i 6-7 minuter.


Servera med ris eller klyftpotatis och en god sallad.


Nästa gång jag gör denna gryta ska jag även tillsätta rivet skal av 1 lime i marinaden.

Det tror jag blir kanongott!


(Jag hittade receptet på internet men har förändrat det lite.)

Av Monica - 1 februari 2011 17:54

Jag och dottern åkte iväg till Jysk för att köpa en snygg tvålpump i porslin till tvättstället.

Den lilla tvålkoppen som jag fick i julklapp passade bra till.

De hade mycket att välja på där, men fastnade för denna tvålpump där det även följde med en tandbortmugg i samma.

Mycket var nog för priset, för setet var nämligen nedsatt till 25 kr, vilket verkligen var ett fynd!

  

Köpte även en ny hårtork där av lite större modell då den gamla börjat låta konstigt. Är lite rädd hårtorkar då jag minns en gammal kompis som blev av med håret då hennes hårtork plötsligt började brinna. De håller nog inte hur länge som helst och de är ju inte dyra numera. 100 kr kostade min nya och då följde även ett diffuser munstycke med.


På Jysk hade de även extrapris på handdukar för 13 kr styck.

Kvalitén verkar rätt bra så jag slog till med fyra stycken svarta handdukar.


Hade en kyckling på grillning i ugnen medans vi var och handlade så den var precis klar när vi kom hem. Till denna blev det ugns grillad paprika och lök.


Hann även med att pussa på gubben som var på Willys och handlade efter jobbet. Kanske jag följer han med hem efter jobbet i morgon....

                      

Nu ska jag göra mig en god kopp kaffe. Har köpt hem Zoega som jag tycker är det godaste kaffet.

                               


Ikväll blir det att titta på Den hemlige miljonären som jag tycker är himla bra. Brukar titta på den engelska versionen och det är kul att det även kommit en svensk version nu.

Min väninna Gunsan skulle komma efter jobbet och se det med mig!

I morgon blir det att bada, föna och klippa vovven. Hon är väldigt långhårig nu och det måste göras för det fastnar mycket snöklumpar i pälsen nu när det är milt ute.                     

                                


Presentation


Det här är jag som skriver här, Monica var namnet! Välkommen hit!

Tiden

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Bloggar

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards