Monicas vardag!

Alla inlägg under mars 2011

Av Monica - 13 mars 2011 18:48

Jag och dottern har bakat lite idag på eftermiddagen.

Först blev det en kladdkaka som vi ska äta med vispad grädde till Solsidan på tv ikväll.

Sen blev det en lättbakad kokoskaka vars recept jag hittade på nätet.

Dottern har sen bakat chokladbollar.

Bra att ha lite fika i frysen om någon skulle dyka upp...


Här kommer receptet på Kokos kakan som var väldigt god enligt barnen.


  


1 Långpanna

Kokoskaka
Kaka
4 Ägg
4 dl Strösocker
4 dl Vetemjöl
4 tsk Bakpulver
4 tsk Vaniljsocker
2 dl Vatten

Glasyr
100g Smör
1 dl Strösocker
1 msk Vaniljsocker
1 Äggula 
Kokosflingor

Gör så här
1. Kaka: Vispa ägg och socker fluffigt
Tillsätt mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
Häll i vattnet och rör smeten slät.
Häll smeten i en bakplåtspapperklädd ugnsplåt.
Grädda i 175°c, 25-30 min.
Låt kakan svalna och börja sedan på glasyren.

2. Glasyr: I en kastrull, smält smöret tillsammans med
sockret samt vaniljsockret. Vispa försiktigt ned äggulan 
bred genast ut den ljumna glasyren över kakan.
Avsluta med att strö över rikligt med kokos. 


Av Monica - 10 mars 2011 14:12

  Var och klippte mig på förmiddagen idag.

Såg en skylt utanför en frisör i stan att de hade

elevklippning för 250 kr.

Passade mig bra. Dessutom brukar eleverna

vara väldigt duktiga och noggranna.

Blev nöjd , bara jag får tvätta håret och rufsa om det som jag själv vill   

 

  

 

Däremot är väl inte min  hårfärg den vackraste just nu.

Min ljusa utväxt kom fram en del, men får se hur jag gör.

Det färgade håret försvinner ju efter ett par klippningar till.

Mitt hår blir förmodlingen orange om jag bleker slingor själv,

det törs jag inte riskera., och råd att göra det hos frissan har jag inte nu.

 

 

Gick på en promenad i det vackra vädret med vovven när jag kom hem, filmade en snutt med min mobil.

Tyvärr visas filmen fel väg hur jag än håller kameran när jag filmar.   

 

Försökt att rotera filmen men det går varken på kameran eller på datorn.

Måste finnas nåt enkelt program som man kan ladda ner, så man kan redigera filmklipp på datorn.

Ska kolla lite mer sen.

 

  

Lovade återkomma här och berätta om det fungerade med en beställning jag gjorde för ett par månader på nätet.

Man skulle nämligen få hem i brevlådan gratis tamponger en gång i månaden.

Häromdagen så damp det ner en förpackning precis som utlovat.

 

De har ett nytt reklamomslag på förpackningen varje gång.

Åtta tamponger innehöll förpackningen, och varför inte om de kommer hem gratis i brevlådan varje månad, är ju toppen!   

 

Du kan också beställa härifrån!

 

Jag hade tänkt vi skulle grilla hamburgare ute till middag idag,

men nu försvann solen och jag känner att jag har

lite frossa.

Så det blir att steka dom inne istället.

 

Här kommer en bild på min dotter som sitter på min motorcykel

"Blackpearl" !

 

                

 

 

Av Monica - 8 mars 2011 22:12

                                          

Hoppas ni fått avnjuta en god semla idag!

 

Själv köpte jag hem en glutenfri semla åt mig själv idag från Kvartersbageriet som även gör sockerfria, laktosfria och

vanliga semlor förstås.

 

De glutenfria semlorna är helt fantastiskt goda.

Köpte en även förra året, och det är så kul att man kan köpa även glutenfritt på bageriet:)

 

Jag äter bara en semla per år, så jag njuter verkligen av den.

 

Köpte hem 4 semlor till barnen men ingen av dem vill ha någon semla.

Så där står de i kylen....

 

Ska eventuellt följa gubben hem i morgon så då får jag väl ta med dem till han.

Då blir de garanterat uppätna  

 

Nu ska jag åka iväg till stan för att hämta min dotter som haft SPA-kväll hos en kompis.


  

Av Monica - 7 mars 2011 23:37

Lykke Li är också en artist som jag gillar mycket.

Även hon har släppt ett nytt album i dagarna som

heter "Wounded Rhymes".

 

Många har nog hört denna låt av henne som ni kan lyssna på i detta You tube klipp.

 

Lykke Li eller Li Lykke Timotej Zachrissoner som hon egentligen heter, föddes i Sverige 1986 och har även bott utomlands i perioder.

 

En del av hennes låtar har även varit med i filmer som filmmusik.

Vissa kallar hennes musikstil för "Indiemusik" och trubadurmusik.

 

Hennes pappa har varit medlem i "Dag Vag".

 

 

Av Monica - 7 mars 2011 23:26

     Blev så glad när jag lästa att Lucinda Williams kommit ut med en ny skiva.

 

Har gillat hennes musik i några års tid, och denna nya skiva blev ingen besvikelse för mig.

Hon har en speciell röst och speciell musik som jag gillar bland många andra musikstilar.

 

Det nya albumet heter Blessed och släpptes nu i dagarna.

Har gjort en lista av hennes musik på min Spotify-lista.

 

Här får ni höra ett smakprov från nya albumet!

 

Av Monica - 7 mars 2011 15:56

       Det känns som om det blir mer och mer sällan jag bloggar.

Vet inte riktigt vad jag ska skriva om, och så har det blivit att man kollar och skriver mer på FB numera.

 

Lite synd då jag tycker det är kul att gå tillbaka i tiden på bloggen och läsa om vad som hänt tidigare.

Blir ju liksom en dagbok!

 

Har som sagt varit förkyld och hängig, men känner mig ganska så mycket bättre nu.

Lite täppt i näsan och bihålorna samt lite huvudvärk bara.

 

Jobbade i går och det gick rätt så bra.

 

  

Provade att filma en snutt med mobilen hos gubben i helgen, men det blev inte så bra i mörkret.

Ska prova att sätta in klippet här, hoppas det fungerar!

Det blev filmat från sidan, och jag vet inte hur man gör för att rotera klippet, om det ens går.

Hittar ingen funktion för det på mitt redigeringsprogram.

 


 

 

 

Han tände en brasa i sin fina vedkorg som han svetsat ihop.

Jag gjorde ju en fyrkantig som inte alls är lika fin.

Gott var det med en grillad korv i den ljumma kvällen:)

 

Sonen åkte hem till Örebro i går, har varit så kul att ha han hemma.

 

Denna vecka har dottern sportlov.

Jag har inget jobb denna vecka som jag vet om ännu iaf.

 

Här kommer ett par bilder från förra helgen då vi var på en skotertur.

 

Gubben är oigenkännlig så jag törs sätta ut bilden här, hihi..

 

     

 

Här är en bild av mig på jobbet igår. Måste ju prova den nya mobilkameran, som tyvärr inte är lika bra som på den gamla mobilen.

 

 

  

 

 

 

 

Av Monica - 2 mars 2011 18:58

Har nu varit på introduktion i två dagar på mitt nya jobb där jag ska jobba i sommar.

Det känns verkligen bra men det är mycket nya rutiner man ska lära sig.

Personalen är jättegullig och jag känner mig verkligen väl emottagen och välkommen.

I morgon kväll ska jag jobba där som vikarie för första gången.

Denna vecka får jag jobba full tid, för till helgen jag ska jobba

på mitt gamla ställe.

 

Blir nog bra med att vara på olika ställen så man får ihop lite tid.

 

  

 

 

Tyvärr har jag blivit himla förkyld, har orkat jobba, men när jag kommit hem är kraften slut.

Känner mig dock bättre idag redan, tack och lov.

 

  

 

Min äldsta son som bor i Örebro har varit här hemma på besök nu i snart två veckor.

Är verkligen glad att ha honom hemma.

På Söndag är det tyvärr dags för honom att åka tillbaka för att plugga.

Han bokade just en tågbiljett.

 

I måndags bjöd jag barnen på bio, vi såg Åsa-Nisse, och den var väl sådär.

Gillar de flesta svenska filmer då vi har så många bra skådespelare och miljön brukar vara så fin.

Kul att gå på bio med barnen iaf, är ju inte så ofta man får tillfälle att göra nåt med alla tre...

 

  

Nu ska jag lägga mig på soffan för att vila lite, har ont i huvudet, både på grund av förkylningen och alla nya intryck från nya jobbet.

 

Ser fram emot att snart se på Sveriges mästerkock på tv.

  

Presentation


Det här är jag som skriver här, Monica var namnet! Välkommen hit!

Tiden

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Bloggar

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards