Monicas vardag!

Alla inlägg den 22 december 2009

Av Monica - 22 december 2009 16:07

Grillade 8 kycklingklubbor som jag marinerat , kokat ris och morätter till...

Alltid lika gott med kyckling, skulle nog kunna äta det varje dag, går att variera i det oändliga... Kent kanske dyker upp efter jobbet och då är han nog hungrig och såklart gör jag hans matlåda till lunchen i morron!  

Man ska ju vara snäll när det är jul  


  

Av Monica - 22 december 2009 16:05

Barnens pappa och deras farfar har varit och lämnat julklappar till barnen så nu är det ganska många under granen... Det kläms och skakas för fullt!  


  

Av Monica - 22 december 2009 16:03

Bakat kolakakor och kokat knäck idag. Knäckformarna räckte bara till en omgång knäck. Orkar inte in och handla nåt mer innan jul så det får räcka...

  

Av Monica - 22 december 2009 13:35

Här kan ni lyssna på varierande julmusik på webben!

http://www.julradio.se/


Av Monica - 22 december 2009 09:40

Denna brukar jag göra som efterrätt till julbordet! 

 Ca 6 port. 175 grader ca 1 timme.

 

Hacka 0,5 dl mandel

Vispa ihop:

3 ägg

1 dl socker

1 pkt saffran


Rör ner:

500 g Keso naturell

mandeln

0,5 dl vetemjöl

2 dl standardmjölk (3%)  (eller ta vanlig och en gräddskvätt)


Häll smeten i smord ugnsform, inte för stor så den blir för tunn.

Grädda tills den stelnat, ca 1 timme

Servera med vispad grädde, lingonsylt, annan sylt eller färska bär!

  

 

 

 


Av Monica - 22 december 2009 09:17

Dessa knäck blir vansinnigt goda och går snabbt att göra!

Blir ca 30 st men går ju att göra flera ggr. Obs! Dubblera inte receptet!

Tillagningstiden är efter min micro som är en vanlig på 800W


1 dl grädde

1 dl socker

1 dl sirap

1 klick margarin

ev. skållad, hackad mandel som du tillsätter när du kokat smeten klart!

 

Blanda ihop allt i en ganska hög microsäker glasskål el dylikt.

Koka på full effekt

3 min och rör om , fortsätt sen koka

3 min och rör om, fortsätt sen koka

2 min , gör knäckprov i glas med kallt vatten. Blir den lite hård men går att rulla till en kula så är den klar. Ju hårdare kula ju hårdare knäck.

Är den helt lös och flyter ut så kör en stund till i micron.

Häll sen snabbt upp i knäckformar!

Av Monica - 22 december 2009 09:07

Var ut klockan sju i morse och skottade gården, hade kommit ca 20 cm inatt...

Fortfarande bara vräker det ner snö, så vars ska detta sluta?!


Hade tänkt hinna göra knäck i micron idag, baka nougatrutor och handla lite frukt och sånt som jag glömt till julen.


Blir inte att göra någon direkt julmat i år. Ska ju äta middag julafton hos mina föräldrar. Här hemma ska jag bara göra lite salát, griljera skinkan, skära upp laxen..  Nån god dessert blir det också förstås.


Köpte bingolotter till mig och barnen igår. Blir riktigt roligt att spela bingo uppesittarekvällen.

Har köpt olika goda ostar, kex, frukt, choklad som vi ska njuta av till TV:n.


Presentation


Det här är jag som skriver här, Monica var namnet! Välkommen hit!

Tiden

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Bloggar

Kategorier

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards